De ce plecăm ? Ce nu avem ? Ce așteptăm ?
Atunci când încercăm să conturăm un tablou care ar limpezi starea de lucruri privind alegerea pe care o fac tinerii când merg să-și continuie studiile acesta se schimbă de la o guvernare la alta. Dar și mai simplu, guvernarea insită pe reducerea ”în ultimii ani” a numărului de tineri care aleg România (și alte destinații), iar opoziția indică asupra unei agravări a strării de lucruri.
Ce ste limpede de mai mulți ani, e că tinerii pleacă așa cum au plecat indiferent de guvernările care își flutură drapelele.
De fapt, ce ar trebui să facă guvenarea? Înainte de toate, trebuie să recunoască că Republica Moldova se confruntă cu o asemenea problemă și că problema e una dintre cele destul de grave.
DE CE PLEACĂ TINERII DIN MOLDOVA SĂ STUDIEZE ÎN ROMÂNIA?
a) Acces mai simplu și costuri mai mici
- Admiterea în România este, de regulă, mai predictibilă, cu locuri multe pentru românii de pretutindeni.
- Taxele sunt mai mici decât la majoritatea universităților private de la Chișinău, iar mulți intră la buget.
b) Diploma obținută este recunoscută imediat în UE
Un absolvent de Iași, Cluj, București sau Timișoara își poate găsi mai ușor locul în Europa, pentru că diploma este „convertibilă” fără complicații.
c) Calitatea și prestigiul studiilor și a anumitor programe
Nu toate, dar multe programe universitare din România au:
- laboratoare mai moderne,
- biblioteci mari,
- profesori cu publicații internaționale,
- conexiuni cu joburi, stagii, Erasmus.
La Chișinău sunt și excepții frumoase, dar excepțiile nu au putere suficientă pentru a caracteriza sistemul în ansamblu.
d) Mediul social și cultural
România are în geografia ei orașe universitare mari, cu o viață culturală intensă și cu sentimentul unei perspective mai largi. Tinerii simt că se pot desprinde de „micimea” politizării și a stagnării din Republica Moldova.
e) Dorința de stabilitate
Mulți nu fug de universități, ci de incertitudinea economică și lipsa de viitor. Educația devine doar preludiul plecării.
2. CE NU GĂSESC TINERII LA CHIȘINĂU?
a) Un sistem universitar depolitizat
Universitățile încă suferă de:
- influențe politice,
- funcții ocupate pe criterii non-academice,
- profesori care predau după manuale prăfuite.
b) O piață a muncii capabilă să-i absoarbă
După studii, tinerii vor un loc de muncă decent. La Chișinău, pentru mulți domenii, nu există suficientă cerere, iar salariile sunt demoralizant de mici.
c) Practică reală și infrastructură universitară
Echipamente vechi, laboratoare care doar „există”, dar nu funcționează la standard european.
Studentul nu învață doar teoria; el vrea ecosistemul complet.
d) Meritocrație
Poate cel mai dureros aspect:
Mulți tineri simt că în Moldova nu reușești prin competență, ci prin relații, pile, apartenențe.
Odată punctate toate acestea, ar fi necesar să recunoaștem și consecințele acestui ansamblu de situații. Înbainte de toate este vorba de pierderea capitalului uman
Cei mai buni tineri pleacă, iar mmulți din ei nu se mai întorc.Dar și mai grav, țara pierde exact generația care ar fi trebuit să o reformeze.
Totodată asistăm la un dureros process de îmbătrânire demografică accelerată. Moldova deja pierde populație, iar exodul universitar amplifică fenomenul.
Concomitent are loc slăbirea pieței muncii. Firmele locale nu găsesc specialiști, deci nu investesc. Investitorii externi ezită să o facă, aceștia având suficiente problem la ei acasă.
Se acutizează și dependență economică de diaspora. Remitențele mențin țara, dar consolidând totodată o dependență nesănătoasă.
Cîrt despre competitivitate, pe termen lung, aceasta va continua să fie extrem de redusă.
Fără specialiști, fără inovatori, fără lideri tineri, țara rămâne blocată în economie de consum, nu de producție.
CE AR TREBUI SĂ SE ÎNTREPRINDĂ?
Nu prin lozinci, ci prin reforme reale:
a) Reformarea universităților
- Concursuri transparente pentru profesori și conducere.
- Eliminarea influențelor politice.
- Modernizarea programelor de studii și a laboratoarelor.
- Colaborări reale cu universități europene (nu doar pe hârtie).
b) Crearea de „centre universitare” competitive
Un concept: 2–3 universități din Moldova să devină flagship, bine finanțate, cu profesori invitați din afară, burse bune și mobilități internaționale.
c) Stimularea revenirii
Burse de reîntoarcere, posturi bine plătite pentru absolvenții străini, proiecte de cercetare locale.
d) Conectarea studiilor cu piața muncii
Practică obligatorie cu parteneri reali: IT, medicină, agricultură modernă, inginerie, arte.
e) Creșterea atractivității economice
Fără salarii decente și joburi stabile, orice efort universitar rămâne doar teorie.
f) Un „pact național pentru educație”
Nu schimbat la fiecare guvernare. Un singur plan, pe 20–30 de ani.
Partidul Popular a promovat întotdeauna un proces activ, echitabil și corect de educație a tinerilor, dar concomitent a pus pe prim plan o bună relație între cetățean și stat. În același timp. Partidul Popular este formațiunea care pledează constant pentru cereșterea unei generații active și responsabile, considerând că fără educație nu există țară.