Alexandru Oleinic: Sistemul educațional din Republica Moldova – un „genocid” împotriva copiilor și tinerilor

Alexandru Oleinic: Sistemul educațional  din Republica Moldova – un „genocid” împotriva copiilor și tinerilor

Informaţiile recent publicate de către Biroul naţional de statistică privind numărul şi structura populaţiei din Republica Moldova, conform cărora  numărul copiilor sub 18 ani a scăzut  cu mai mult de 40 la sută comparativ cu 1998,  demonstrează continuarea fenomenului de depopulare a ţării noastre şi  lipsa de acţiuni din partea guvernării pentru stoparea acestui fenomen. Îndeosebi, dacă luăm în calcul faptul că acest fenomen s-a intensificat după anul 2005.

Astfel prin lipsa de politici sau, mai bine zis, prin politicile realizate de responsabilii de la Ministerul educaţiei, am adus copiii, viitorul ţării noastre, în situaţia în care nu pot merge la o grădiniţă, dacă nu sînt în stare să achite taxele impuse; nu au posibilitatea de a obţine studii gimnaziale sau liceale – deoarece şcoala din localitate a fost închisă; iar cei care obţin studii medii speciale sau superioare pe banii părinţilor plecaţi la muncă peste hotare  nu se pot încadra în cîmpul muncii din lipsa locurilor de muncă.

În loc de acces garantat la instituţii de învăţămînt dotate, doar în perioada anilor 2001 - 2010 au fost închise 87 de instituţii de învăţămînt, dintre care marea lor majoritate cele din mediul rural şi peste 26 de şcoli primare şi gimnazii. Numai în anul de studii 2015-2016 numărul total de instituţii s-a micşorat cu 35 unităţi, comparativ cu anul de studii precedent. Dintre care  şi-au sistat activitatea 11 şcoli primare, 15 gimnazii, 4 licee şi 5 şcoli pentru copii cu deficiențe în dezvoltarea intelectuală sau fizică. Totodată, 19 unități au fost transformate din gimnazii în școli primare, iar 30 de licee au devenit gimnazii. În aceeaşi perioadă numărul elevilor s-a diminuat de la 631 de mii la 415 mii, iar către anul 2016 numărul de elevi s-a redus pînă la 334 de mii. 

În loc să se garanteze studii de calitate în instituţiile de învăţămînt, prin asigurarea lor cu cadre didactice bine pregătite şi bine plătite, doar în perioada anilor 2010-2016 numărul acestora s-a diminuat de la 36 de mii la 29 de mii.   

Diminuarea numărului de studenţi de la 107 mii în 2010 la 81 de mii în 2015, de rînd cu ofertele reduse pentru locurile de muncă cu studii superioare, de asemenea denotă despre faptul că actualmente copiii noştri sunt alungaţi să meargă la studii în afara ţării. Unde vom ajunge, dacă  impunem copiii şi tinerii să meargă la studii în altă ţără sau, mai popular zis - sunt alungaţi din ţara lor? Cu cine vom dezvolta Republica Moldova? Cine ne va asigura bătrîneţea liniştită?

Partidul Popular în repetate rînduri a atenţionat despre pericolul fenomenului de îmbătrînire a ţării noastre şi despre faptul că schimbarea de care are nevoie țara noastră trebuie făcută nu prin politizarea sistemului de educație şi de sănătate, dar prin mobilizarea capacităților în pregătire a unor cadre didactice de o înaltă cultură și moralitate si a viitorilor medici devotați jurămîntului  Hippocrate. Prin revizuirea mecanismului de finanțare a sistemelor de sănătate și de educație - în baza indicatorilor de performanță, stabilite de Agenția calității în educație, și a celor de sănătate. Prin asumarea obligativității de a asigura fiecare localitate din țara noastră cu grădiniță și școală primară, indiferent de numărul copiilor de vîrsta școlară din localitate. Unica bogăţie pe care o mai  are Moldova sunt oamenii, care se simt obligaţi sa asigure existenţa şi viitorul acestei Ţări. Pentru a depăşi  această situaţie, este necesar ca toate eforturile şi investiţiile să le direcţionăm anume în OAMENI.

Comentarii
 
Nume
 
 
Mesaj
 
 
Introduceți codul
CAPTCHA Image
refresh