Alexandru Oleinic: „Oamenii aşteptau ca venirea forţelor democratice în ţară să aducă libertate, stabilitate...”

 

Cine este în Piața Marii Adunări Naționale? De ce demonstrează? Nu este un tablou exhaustiv, desigur. Printre cei întâlniți în Piața Marii Adunări Naționale se numără și liderul Partidului Popular…

Alexandru Oleinic:

„Cetăţenii au aşteptat nişte schimbări reale, nişte reforme reale şi în justiţie, şi în mediul de afaceri, şi în politicile fiscale, politicile de dezvoltare a antreprenoriatului. Oamenii aşteptau ca venirea forţelor democratice în ţară să aducă libertate, să aducă stabilitate, să aducă posibilitate de a avea o concurenţă loială, de a face un business în Republica Moldova şi de a avea un loc de muncă bine plătit aici.”

De ce nu s-au întâmplat toate aceste lucruri?

Alexandru Oleinic:

„Cred că principala problemă a fost lupta unor conducători de partide care au preluat puterea pentru funcţii, pentru controlul asupra domeniilor concrete, pentru monopolizarea domeniilor economice. Lupta pentru îmbogăţirea clanurilor politice concrete, aceasta a fost principala problemă de ce noi ne-am stopat timp de patru ani.”

De ce instituţiile statului au acceptat tacit această politică promovată de partidele care au constituit coaliţia de guvernare?

Alexandru Oleinic:

„În ultimii patru ani au fost trei lideri care au constituit permanent coaliţia de guvernare. Şi cea mai mare greşeală, la care şi noi am atras atenţia, nu o dată, a fost partajarea pe principii politice a funcţiilor în stat. Fiindcă este imposibil ca politicul să promoveze oameni cu capacităţi, cu experienţă, oameni care într-adevăr îşi au valoarea în domeniile concrete. Şi această partajare a adus oameni în instituţiile de stat care şi-au pus scopul principal numai schemele şi monopolul fluxurilor de bani şi controlul bugetului de stat. Cred că aceasta a fost cea mai mare problemă şi este şi astăzi.

După 24 de ani de independenţă, Republica Moldova are două probleme foarte mari, cancerul Republicii Moldova este corupţia care a adus ţara la o sărăcie stupidă. De vină sunt evenimentele din noiembrie anul trecut până acum, tot mediul de afaceri îşi aranjase planurile pentru a avea o dezvoltare pe un timp mai lung şi acum, prin furtul acesta al secolului, care este fără precedent, toată lumea ne califică ca ţara cea mai săracă din comunitatea europeană şi ca ţara cea mai coruptă.

Noi ne-am evidenţiat într-o formă foarte negativă şi aceasta cred că este cea mai mare problemă în Republica Moldova – corupţia, corupţia politică în primul rând. Spiritul din piaţă de duminică arată că în Republica Moldova s-a ajuns la apogeul răbdării din partea cetăţenilor. Oamenii în piaţă duminică au fost adunaţi nu de partidele politice sau, într-o măsură oarecare, de liderii care erau pe scenă. Oamenii s-au adunat din dorinţa de a schimba într-adevăr ceva. Deja a ajuns răbdarea la limită.”

L-am auzit pe domnul premier Valeriu Streleţ care spunea că unii sunt cei care protestează în piaţă şi alţii sunt cei care au urcat pe scenă.

Alexandru Oleinic:

„Reprezentanţii societăţii civile au avut curajul şi au adunat echipa aceasta care s-a urcat pe scenă. Și acolo sunt viziuni diferite, sunt expuneri diferite, unii sunt exponenţi ai unor interese, dar în majoritate sunt exponenţii societăţii civile care au avut curajul să iasă în faţa cetăţenilor şi să spună adevărul, atrăgându-le atenţia că sunt şi oameni în care se poate de avut încredere. Spiritul din piaţă arată una, că cetăţenii s-au săturat, dar toţi caută un lider, un punct de sprijin să facă schimbarea aceasta.”

Ce părere aveţi despre revendicări, domnule Oleinic?

Alexandru Oleinic:

„Eu nu am văzut în scenă liderul care poate să-şi asume responsabilitatea dată. Ce ţine de revendicări, sunt reale atunci când ele au o finalitate, ele sunt necesare toate. Ce s-a numit în revendicări toate sunt necesare.”

Dar se cere demisia preşedintelui, demisia guvernului.

Alexandru Oleinic:

„Nu aşa. Se cere alegerea preşedintelui de întreg poporul. Fiindcă a demite preşedintele cu jumătate de an înainte de încheierea mandatului aceasta nu înseamnă că tu hotărăşti problema. Problema este alegerea preşedintelui de întreg poporul, ca să avem un segment al puterii independent, un segment al puterii care să reprezinte cetăţenii, nu politicul. Se cere rezolvarea problemei cu reforma în justiţie, demisia procurorului general, demisia conducerii CNA, Consiliului Coordonator al Audiovizualului, demisia guvernatorului Băncii Naţionale.”

Aceste demisii, pe cale legală, pot să se întâmple doar în Legislativ.

Alexandru Oleinic:

„Eu la aceasta am vrut să ajung. Toate demisiile acestea sunt consecinţele unor acţiuni care s-au întâmplat în ultimul an. Dacă vorbim de Banca Naţională, este aportul concret al Băncii Naţionale la furtul miliardului de euro. Dacă vorbim de procurorul general, noi vorbim de acele probleme care sunt acolo. Dacă vorbim de Consiliul Coordonator al Audiovizualului, vorbim de consecinţele campaniei electorale, sunt televiziuni care 90% din tot eterul l-au consacrat unor partide concrete.

Noi ori avem concurenţă loială şi avem transparenţă, ori avem o dictatură de care totuşi cineva trebuie să-şi asume responsabilitatea. De aceea, revendicările ca să fie implementate, trebuie să fie o logică finală. Logica finală – Parlamentul trebuie să schimbe preşedintele Comisiei Electorale Centrale, ca să putem avea acces la alegeri libere şi independente, trebuie să schimbe preşedintele Consiliului Coordonator al Audiovizualului, ca să avem drept la libertatea de exprimare, să schimbe procurorul general. Dar ca să ajungem la alegeri anticipate...”

E o revendicare legală solicitarea referitoare la convocarea alegerilor anticipate?

Alexandru Oleinic:

„Revendicarea este necesară. Dar pentru a desfășura alegerile anticipate, ţara trebuie pregătită. Noi nu putem merge la alegeri anticipate cu situaţia pe care am avut-o în iunie la alegerile locale şi în noiembrie la alegerile parlamentare.”

Dar nu se va adânci criza politică, odată cu declanşarea unor alegeri parlamentare anticipate? Mai ales că trebuie să fie ales şi şeful statului. Se suprapun mai multe lucruri.

Alexandru Oleinic:

„Situaţia e cu mult mai complicată în legătură cu această jumătate de an până la expirarea mandatului preşedintelui ţării. E cu mult mai complicat cine în Parlament va face schimbările necesare. Iar mă întorc la Comisia Electorală Centrală, la CNA, la Procuratură, la Banca Naţională.”

Şi atunci se adânceşte criza sau nu, odată cu declanşarea alegerilor parlamentare anticipate?

Alexandru Oleinic:

„Alegerile parlamentare sunt necesare în ţară pentru a face schimbarea reală, dar trebuie să pregătim ţara pentru acestea.”

Când ar fi momentul potrivit pentru a convoca, a organiza aceste alegeri anticipate?

Alexandru Oleinic:

„Noi avem astăzi nevoie în ţară de o ramură a puterii independente şi reale care într-un timp foarte scurt să înfăptuiască toate reformele acestea şi acesta ar fi guvernul Republicii Moldova. Dacă astăzi în Republica Moldova ar apărea un prim-ministru independent, competent, ca să poată duce negocierile cu partenerii...”

Deci, demisia premierului şi executivului ar fi colacul de salvare pe moment?

Alexandru Oleinic:

„Astăzi candidatura primului ministru independent de politic, dar în strânsă legătură cu partenerii noştri de dezvoltare ar fi o salvare a situaţiei.”

A fost domnul Gaburici. Aţi văzut că nu a rezistat nici câteva luni.

Alexandru Oleinic:

„Domnul Gaburici era reprezentantul Partidului Liberal Democrat din Moldova.”

Nu era membru de partid. Oricum un partid trebuie să propună candidatura şefului de executiv.

Alexandru Oleinic:

„Cetăţenii noştri care vor o schimbare trebuie să aprecieze cine ar fi candidatul la funcţia de prim-ministru în Republica Moldova în timpul cel mai apropiat.”

Dumneavoastră ceva mai devreme aţi spus că nu se găseşte un lider naţional, vorbind şi despre aceste acţiuni de protest, un eventual lider naţional pentru ţară. Acum ziceţi că mai trebuie căutat şi un premier. Vedeţi că tot e deficit de cadre, deficit de personalităţi, deficit de persoane integre.

Alexandru Oleinic:

„Situaţia în ţară este foarte complicată. Pe de o parte, trebuie să ajungem la schimbările acestea prin intermediul Parlamentului. Pe de altă parte, ca să ajungem la nişte alegeri cinstite, curate şi transparente, trebuie să facem mai multe schimbări care ţin tot de Parlamentul Republicii Moldova. Cetăţenii astăzi, unindu-se, pot influenţa să mergem pe calea de a schimba, în primul rând, în fruntea guvernului să apară o persoană pregătită.”

Va fi sacrificat domnul Streleţ şi actualul cabinet de miniştri?

Alexandru Oleinic:

„Domnul Streleţ şi actualul cabinet de miniştri sunt angajaţi politic. Și ei, fără doar şi poate, nu vor putea face schimbările.”

Vor fi sacrificaţi?

Alexandru Oleinic:

„Desigur că cineva trebuie să cedeze.”

Domnul Streleţ a zis că nu cedează.

Alexandru Oleinic:

„Streleţ astăzi nu că nu cedează, dar nici nu poate implementa ceea ce cer cetăţenii. Noi avem două şanse. Ori facem o schimbare acum şi posibilitatea de a schimba ceva este prin intermediul noului guvern, ori atunci ţara ajunge la faliment. Dacă mergem la alegeri, aşa cum astăzi cineva a scos ideea, noi alegerile trebuie să le avem legal în aprilie-mai anul viitor, până în aprilie-mai anul viitor nici FMI, nici Banca Mondială nu vor veni în ţară, nu vom avea acord, din aprilie anul viitor până în septembrie apare noul guvern, înseamnă că noi un an de zile suntem într-o situaţie dificilă.”

Ce ar însemna acest faliment pentru Republica Moldova? Dispariţia statului?

Alexandru Oleinic:

„În primul rând, stoparea finanţării din partea partenerilor.”

Şi dacă se stopează asistenţa din exterior, vin toate belelele una peste alta, se ajunge la lichidarea statului? Sau cum ar fi?

Alexandru Oleinic:

„În situaţia de faliment au trecut mai multe ţări. Este falimentul prin administrarea externă. Este falimentul prin responsabilitatea faţă de creditori. La noi totuşi datoriile sunt destul de mari, nimeni nu a dăruit banii aceştia pentru Republica Moldova. Înseamnă că noi vom trebui mai departe să cedăm ce ţine de politicile statului care pot fi implementate în funcție de necesităţile statului şi să mergem pe baza politicilor care vor fi cerute de către administratorii externi.

Falimentul unei ţări este o procedură foarte serioasă şi o procedură foarte dureroasă pentru cetăţenii de rând, întâi de toate. Puterea nu trebuie să se joace cu situaţia şi cu răbdarea cetăţenilor. Noi astăzi suntem la limită absolută, uitaţi-vă după alocările care vin din buget şi veţi vedea care este situaţia în economie şi după un an în agricultură destul de dificil. Noi avem probleme în toate domeniile. Noi astăzi nu avem domenii în care să nu avem probleme serioase.”

Şeful executivului aceasta şi spunea, că oamenii care vin în piaţă ar fi trebuit să ceară majorări de salarii, majorări de pensii, reduceri la tarife pentru gaze, pentru energie, dar nu să se axeze pe revendicări politice.

Alexandru Oleinic:

„Şeful executivului a fost în Parlamentul Republicii Moldova şi din şase ani patru a fost liderul fracţiunii majoritare în alianţa de guvernare. A trebuit să se ocupe cu problemele acestea, începând cu 2009, să creeze politici, ca ţara să se dezvolte şi să ajungem la posibilitatea de a plăti pensii şi salarii mari, dar nu să ajungem la situaţia în care să fie furat un miliard de euro şi noi acum să vorbim despre pensii. Declaraţia că dolarul ar putea ajunge la 40 de lei...”

…în lipsa unui acord între guvernul Moldovei şi FMI.

Alexandru Oleinic:

„Deja cred că nu are importanţă, fiindcă aceasta este o declaraţie absolut iresponsabilă din partea unui guvern. Ei ce doresc? Ca cetăţenii din piaţă să bată din palme pentru rezultatul guvernării lor? Care este logica la aşa declaraţii? De speriat acum e foarte primejdios.”

Acţiunile de protest pot consolida alianţa de guvernare sau, din contra, ar putea să o dezbine? Pot apărea alte coaliţii?

Alexandru Oleinic:

„Acţiunile de protest pot să responsabilizeze actul de guvernare şi să facă o schimbare în actul de guvernare concret. Unica soluţie astăzi este un guvern nou, cu o echipă absolut neangajată politic, competentă, responsabilă, corectă şi de încredere pentru partenerii noştri de dezvoltare, care ar putea pregăti ţara în jumătate de an, un an, pentru alegeri anticipate corecte, transparente şi democratice.”

Sursa: Europa Libera

http://www.europalibera.org/content/article/27235733.html

 

<